Followers

Tuesday, February 15, 2011

REFORMASI PILIHANRAYA KAMPUS: PERTANDINGAN SECARA BERJAMAAH

Bismillahirrahmanirrahim...

Sistem Pilihanraya Kampus di Malaysia gagal membentuk sebuah jemaah pimpinan yang berkualiti? Benarkah? Mengapa dan kenapa sistem di negara ini gagal membentuk kumpulan pimpinan mahasiswa yang mampu membawa janji manifesto mereka seiring amanah yang diterima?

Sistem Pilihanraya Kampus di Malaysia mempraktikkan corak pertandingan secara bersendirian. Setiap calon bertanding di dalam Pilihanraya Kampus akan bergerak bersendirian, menggariskan manifesto dan dalam gerak kerja kempen. Kemudian setiap dari mereka akan bertanding atas nama diri masing-masing.

Secara rasionalnya, dalam realiti institusi pendidikan hari ini, mana mungkin seseorang calon itu mampu mengutarakan idea mereka melalui manifesto mereka seorang diri kepada masyarakat siswa yang beribu-ribu orang di kampus.

Berkempen seorang diri kepada 10 000 mahasiswa secara bersendirian merupakan sesuatu yang langsung tidak relevan dalam konteks mahasiswa. Adakah sistem yang wujud sekarang sekadar untuk mewujudkan suatu pilihanraya di peringkat kampus tanpa meneliti objektif utama pemilihan pimpinan di peringkat kampus?

Yang pasti sistem yang sedia wujud hari ini membuka pintu fitnah serta kritikan kepada pimpinan mahasiswa di kampus. Tidak kurang juga membuka ruang untuk seseorang calon itu untuk tidak melaksanakan manifesto yang mereka sendiri laungkan ketika waktu berkempen.

Kadang-kala, calon yang berjaya di dalam PRK kemungkinan akan diletakkan di peringkat jabatan sebagai melaksanakan konsep pentadbiran kolektif yang dipraktikkan kini. Maka, di manakah relevan seseorang calon itu menyampaikan manifesto secara individu sedangkan akhirnya mereka terpaksa berkerja dalam jemaah.

Di sinilah akan timbul tohmahan terhadap pimpinan mahasiswa kononnya mereka gagal melunaskan janji-janji yang mereka taburkan sewaktu berkempen dahulu. Hakikatnya, mereka tidak mendapat ruang yang secukupnya dalam melaksanakan janji manifesto masing-masing.

Kesimpulannya, sudah tiba masanya sistem pilihanraya kampus diangkat ke tahap yang mampu memberi satu lonjakan terhadap kepimpinan mahasiswa. Mahasiswa perlu diberi ruang untuk merangka manifesto, gerak kerja kempen dan seterusnya strategi pengurusan pentadbiran sekiranya dipilih dalam suasana berjamaah. Satu transformasi sistem pilihanraya kampus perlu dilakukan dengan memperkenalkan sistem pilihanraya di mana pertandingan secara berkumpulan dan berlogo diperkenalkan.

- Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis

No comments:

Post a Comment