Followers

Saturday, February 19, 2011

TERIMA KASIH WAHAI MUSUHKU

Sebatang tubuh tua yang dibenak dipenuhi ilmu berguna. Dia datang kepada aku membawa sekalung ilmiah untuk tarbiyah jiwa. Aku kepingin mendengar setiap bait kata-kata yang keluar seiring lunak suaranya. Kerana takut akan kedasyhatan apabila ilmu ditarik oleh Allah Azza Wa Jalla. Maka, sebelum dia dipanggil atau aku dipanggil eloklah aku menadah telinga dan membuka gerbang ilmu hati.

"Aku baru pulang dari mengurus sekujur tubuh. Kalian tahu apa yang aku temui?" Kami semua terdiam, saling berpandangan kebingungan. "Aku melihat sesuatu yang tidak pernah aku terfikir sebelumnya. Sesuatu yang mencium dadaku dengan satu nilai tarbiyah diri yang tinggi"

"Sebentar tadi tatkala aku dalam perjalanan ke mari, ditakdirkan Allah aku bertemu dengan saudaraku yang semirip dengan tubuhnya yang dipanggil Izrail tadi. Aku terkejut kagen sedang sekilas tadi aku baru menguruskan sebujur tubuh jenazahnya. Dia datang dengan baju putih bersih, wajah yang indah serta haruman memukau."

Kami semua terpaku. Benak masing-masing menunggu Tuan Guru menyusun kata-kata hikmahnya.

Sambil terukir senyuman di wajah, dia menyambung "Maha Suci Allah! Maha Besar Allah! Dia berkuasa ke atas sesuatu! lelaki yang kuurusi itu datang kepadaku dengan wajah gembira. Dia mengkhabarkan keadaannya yang dibasahi hujan nikmat di kehidupan sana"

"ALLAHUAKBAR!!" Teriak kami yang mendengar.

Air mata Tuan Guru mengalir. Tanpa sedar, setiap dari kami turut mengalir air mata. Air mata apa? Aku tak tahu.

Tuan Guru menyambung "Dia khabarkan kepada aku bahawa dia berasa nikmat di sana. Lalu aku mengucap kalam soal, Apa amal yang membuahkan nikmatmu di sana?"

"Lalu katanya tiada apa yang dapat aku ucapkan melainkan TERIMA KASIH WAHAI MUSUHKU!"

Kami tercengang? Mengapa itu butir kata-katanya?

"Kamu pelik? aku juga begitu sehinggalah dia menerangkan"

"Sesungguhnya musuh-musuh aku sering menarik aku ke gelanggang jihad di jalan Allah. Bermain dan berpedang dengan aku menjulang kebenaran sedang mereka menjulang kebatilan. Mereka mencaci aku, melabel aku pemecah belah masyarakat, menyakiti aku bahkan ingin membunuhku sedang aku terus istiqamah dalam perjuangan ini. Lalu, aku diberi nikmat kerananya."

?????

"Di bahagian lainnya pula, amat sedikit sahabatku yang mengajak aku ke gerbang jihad. Ramai yang mengajakku menjadi teman senyum gembira hingga kekadang aku lupa pada perjuangan. Mujur musuhku mengingatkan kukembali. Lalu, aku tidak mendapat barang seulas nikmat syurga kerana kerja lagha ku. Sekali lagi, mujur musuhku ada!"

ALLAHUAKBAR!!! teriakkan semakin kuat...

Dia telah mendapat janji Allah!! Sesungguhnya KAMI juga sedang menunggu janji Allah!! Cuma kami perlu terus istiqamah di Jalan ALLAH. Kerana ALLAH. Kerana ISLAM.


No comments:

Post a Comment