Followers

Tuesday, December 21, 2010

BANGSA DAN AGAMA - YANG MANA LEBIH UTAMA

Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Hujuraat ayat 13;

"Wahai manusia, sesungguhnya kami telah menciptamu dari laki-laki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu saling kenal mengenal, sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu adalah orang yang paling bertakwa kepada Allah dalam kalangan kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Dalam Pengetahuannya."

BANGSA dan AGAMA! Yang mana dahulu? Yang mana harus diletakkan sebagai keutamaan yang patut didahulukan. Inilah salah satu persoalan yang realitinya hari ini menjadi satu barah dalam kehidupan masyarakat Islam di setiap pelusok dunia. Kegagalan mengesan awlawiyat dalam kehidupan terutama dalam hal membezakan keutamaan bangsa dan agama dalam perjuangan.

Hakikatnya Allah menetapkan tahap tertentu antara dua perkara ini melalui ayat Al-Quran di atas. Sesungguhnya taraf pelbagai bangsa yang wujud didunia ini adalah sekata. Tidak ada bangsa yang dilebihkan Allah berbanding bangsa lain dari sudut kemuliaan melainkan taqwa itulah yang menjadi pembeda kemuliaan seseorang atau sesuatu kaum. Sabda Rasulullah s.a.w.;

"Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama iaitu (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang Arab ke atas 'ajam (yang bukan arab) atau 'ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan."

Maka tahulah kita dengan jelas bahawa bangsa bukan keutamaan dalam perjuangan. Tidak dinafikan survivor bangsa perlu dipertahankan tetapi hendaklah secara berhemah serta tidak menjejaskan survivor agama yang keutamaannya melebihi bangsa.

Contohnya hari ini, umat Islam lantang menyuarakan dan memperjuangkan agar bangsa mereka sentiasa diangkat sebagai bangsa penguasa sedang kita lupa untuk mengangkat Islam untuk memerintah. Maka terdengarlah slogan mengagungkan bangsa, mengangkat bangsa sebagai tuan sehingga menimbulkan krisis perkauman sekaligus menggugat kesejahteraan yang sedia wujud.

Walhal, Nabi mewasiatkan supaya kita mengangkat Islam sebagai tuan dan faktor pimpinan kita kerana Islam itu membawa rahmat ke seluruh alam. Islam agama yang cukup bertolenrasi antara agama sekaligus mengelakkan krisis antara agama apatah lagi pergaduhan kaum. Ini diakui sendiri oleh orang bukan Islam sejak zaman berzaman dan dibuktikan secara praktikal oleh Nabi Muhammad s.a.w. lebih 1400 tahun yang lalu. Sabda Rasulullah s.a.w lagi;

"Sekalipun jika yang memerintahkan kamu seorang hamba habsyi, jika dia memimpin kamu dengan kitab Allah, maka dengar dan taatlah."

Islam tidak memandang taraf seseorang itu, atau bangsanya, atau apa jua kritirea lain dalam mengangkat kepimpinan sebaliknya ketaqwaan dan kemampuan seseorang itu menjadi ulil amri yakni nanusia yang taat pada Al-Quran dan Sunnah serta mentadbir dengan keduanya menjadi penilaian. Mereka inilah (taat pada Allah dan rasul) yang wajib kita angkat dan taati sebagai pimpinan.

Mahfumnya di sini, Islam mengutamakan ketaqwaan kepada Allah melebihi keutamaan bangsa. Nabi Muhammad s.a.w. dalam peringatannya yang lebih keras kepada umatnya mengatakan;

"Bukan dari kalangan aku orang yang menyeru ke arah assobiyah (kebangsaan), dan bukan dari kalangan aku orang yang berperang atas dasar assobiyah (kebangsaan), dan bukan dari kalangan aku orang yang mati kerana dasar assobiyah (kebangsaan)"



Dengan dalil-dalil jelas ini seharusnya kita dapat sedar diri tentang keutamaan yang perlu kita ambil peduli. Bangsa atau Agama. Maka, pilihlah agama kerana itu penentu kemuliaan di sisi Allah. 

Kesimpulannya, majulah bersama Islam. Dengan kita mengangkat ajaran Islam dalam masa yang memajukan bangsa kita tanpa mendiskriminasi kaum lain. Itulah toleransi Islam. Maka, majulah kalian semua dengan Nur Islam, tauladan oleh Junjungan Nabi, rahmat kurniaan Rabbi Ilahi.

"BERSATU DALAM SAF ISLAM"


No comments:

Post a Comment