Followers

Wednesday, January 12, 2011

2011 - TAHUN KEBANGKITAN MAHASISWA?

"Beri aku 10 orang PEMUDA, nescaya akan aku gegarkan dunia ini." Itulah bait kata yang keluar dari lisan Mantan Presiden Indonesia, Presiden Soekarno. Cukup bermakna dan menonjolkan PEMUDA sebagai lambang kekuatan ummah.

Maka, tidak hairanlah lebih 1400 tahun yang lalu Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW meninggalkan pesan melalui sabda Baginda SAW;

"Aku berwasiat kepada kamu supaya menanggapi pemuda dengan sebaik mungkin kerana sesungguhnya mereka memiliki jiwa yang mudah dibentuk (lembut dan unik). Sesungguhnya Allah telah mengutuskanku dengan agama yang lurus lagi tolenransi lalu aku telah dibantu kukuh oleh para pemuda sedangkan orang-orang tua menyanggahiku."

Kurang dua minggu yang lalu, tahun 2010 meninggalkan kita semua untuk memberi ruang kepada angka 2011. Dan mahasiswa yang di dalam tubuhnya mengalir darah orang muda bangkit dan menyambut kedatangan tahun baru dengan satu Himpunan yang pada hemat saya berjaya menaikkan semangat mahasiswwa se-Malaysia menuju ke arah pembentukan golongan MAHASISWA MATANG dan BERMARUAH.

Motif utama adalah untuk mengeluarkan golongan mahasiswa dari pemikiran MAHASISWA LESU yang hanya melihat dunia mahasiswa terhad kepada bilik kuliah, pen, buku dan perkara seumpama itu. Mahasiswa menjadi insan bisu apabila berdepan masalah-masalah tertentu yang memerlukan mereka bersuara. Menuntut penjelasan dan hak mereka sebagai insan bergelar mahasiswa.

Momentum daripada himpunan membangkitkan kesedaran mahasiswa di peringkat nasional awal tahun lalu telah membawa kepada satu perubahan besar kepada mahasiswa di Kolej Universiti Insaniah. Atas kalimah "student power", siswa-siswi Insaniah telah turun berhimpun dalam Himpunan Mega Mahasiswa Insaniah pada tarikh keramat 11.1.11.

Asbabnya jelas, untuk menyampaikan suara hati mahasiswa Insaniah kepada barisan pentadbir untuk proses penambahbaikkan yang pada akhirnya membawa kepada situasi menang-menang. Secara kasarnya, himpunan tersebut berjaya mengumpulkan suara mahasiswa Insaniah dan mencapai tujuan himpunan.



Sekiranya dahulu suara ketidakpuasan hati mahasiswa hanya merungut di ceruk bilik asrama, atau di kaki lima dewan kuliah, kini mahasiswa mula melihat dan menyedari siapa diri mereka. Mereka mahasiswa bukan lagi pelajar sekolah. Mereka sudah meningkat setapak lagi dalam proses hidup mereka.

Walaupun mereka hanya menyuarakan isu-isu kampus namun secara positifnya ia adalah satu langkah yang tepat dalam memperkasakan mahasiswa dalam isu-isu nasional seperti mahasiswa sekitar 80-an lalu yang memperjuangkan isu kemiskinan di Baling.

Mahasiswa bermula dengan langkah kanan di tahun baru ini. InsyaAllah, tahun 2011 akan menjadi tahun kebangkitan mahasiswa di Malaysia. Salam Perjuangan..! 

No comments:

Post a Comment