Followers

Sunday, March 6, 2011

CABARAN PEJUANG-PEJUANG ISLAM: "KEKAL PUTIH DALAM LUMPUR HITAM"

Bismillahirahmanirrahim...

Detik berganti detik, hari berganti hari. Alhamdulillah, perjuangan Islam terus subur tumbuh disegenap penjuru dunia. Bersenjatakan ilmu dan tarbiyah dipimpin mursyid harakah Islam, seorang demi seorang pejuang dilahirkan seiring dengan syahidnya pejuang-pejuang Islam terdahulu kerana sesungguhnya perjuangan Islam tidak akan pernah pupus dengan penggerak yang ikhlas menyerahkan segalanya termasuk nyawa kepada Allah.

Rasulullah SAW melalui lisan Baginda yang bersandar kepada wahyu Allah telah menjanjikan kemenangan untuk Islam. Sehari umur dunia meningkat, maknanya sehari kemenangan Islam makin dekat, sehari kehancuran mungkar datang mendekat. Itu adalah keyakinan kita sebagai umat Islam yang berdepan dengan pelbagai wajah musuh yang wujud dalam perjuangan nyata ini.

SOALNYA...APA KHABAR IMAN KITA HARI? ADAKAH KITA TERGOLONG DALAM JEMAAH PENEGAK ISLAM?  DAN CUKUP SIAGAKAH KITA UNTUK 'BERPEDANG' ATAS PANJI ISLAM? 

Kita menyakini bahawa Islam akan menang juga pada akhirnya. Cuma, adakah kita berada di landasan yang betul untuk mendaftarkan nama kita sebagai kudrat yang membantu ke arah kemenangan ini? Hakikatnya, wujud atau tidak kita dalam perjuangan, Islam tetap akan dijulang. Maka amat rugilah mereka yang leka dalam menyumbang tenaga dan hanya menjadi penonton kepada kemenangan Islam.

Sabda Rasulullah SAW,

"Sesungguhnya bermulanya datang Islam dalam keadaan asing (aneh) dan akan datang Islam akan kembali asing seperti permulaannya. Namun, berbahagialah orang-orang yang asing itu"

Sahabat bertanya,

"Ya Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan asing itu?"

Rasulullah SAW berkata,

"Orang-orang yang melakukan kebaikkan di saat orang sibuk melakukan kerosakan"
(HR MUSLIM)

Menganalisi hakikat keadaan dunia hari ini, dapatlah disimpulkan bahawa antara perjuangan besar umat Islam hari ini adalah untuk terus setia dan istiqamah pada perjuangan agama Allah ini. Realiti di zaman Rasulullah, kebaikkan itu mengatasi kemungkaran hingga orang jadi malu-malu berlaku mungkar. Diri terasa bodoh dan asing kerana kemungkaran yang dilakukan. Akhirnya kemungkaran ditinggalkan kerana jernih pancaran Al-Maaruf.

Zaman berubah setelah hampir 1500 tahun berlalu. Realiti hari ini menyaksikan kemungkaran mengatasi kebaikkan hingga manusia jadi malu-malu untuk berbuat baik. Diri terasa amat asing dan dipandang bodoh oleh orang lain. Namun ketahuilah sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah bersaksi bahawa mereka inilah yang akan mendapat keuntungan di akhirat kelak.

Oleh itu, pejuang Islam perlu menyedari keutamaan mereka ketika ini. Mereka perlu sentiasa sedia dalam lautan leka. Perlu terus maaruf dalam godaan mungkar. Dalam erti kata lain, 'kekal putih dalam lumpur hitam'.
Maka, ketahuilah kunci Istiqamah pejuang-pejuang Islam adalah pengisian tarbiyah yang mantap dalam kekosongan ruang dada.

Kesimpulannya, setiap dari kita yang bergelar pejuang perlu sentiasa mempersiapkan diri dengan senjata tarbiyah dan ilmu. Terus fokus kepada perjuangan dengan tidak membenarkan alir-alir nafsu melekakan kita dalam perjuangan. Sesungguhnya kemenangan Islam itu semakin hampir. Bergegaslah kalian semua menghadirkan kudrat untuk kemenangan itu. ALLAHUAKBAR!!




No comments:

Post a Comment