Followers

Friday, March 25, 2011

TARBIYAH MENYELAMATKAN PEJUANG

Sesiapa yang melalui jalan-jalan perjuangan Islam pasti akan mengerti apa yang bakal disampaikan. Perjalanan yang jauh dan panjang diiringi halangan-halangan pelbagai wajah. Kadang-kala kaki si pejuang merasa jemu melangkah. Dua pertanyaan yang datang. Bilakah kemenangan itu akan sampai membawa gemirlapan Islam sebagai agama fitrah. Atau bilakah tiba seruan kepada Malaikat supaya aku dipanggil dalam keadaan syahid menjulang panji Islam.

Alhamdulillah, sungai tarbiyah yang mengalir di dada para pejuang sentiasa menjernihkan perasaan hitam yang cuba menyelubungi diri. Racun tentera-tentera Iblis yang sentiasa cuba melahirkan rasa putus asa dalam diri pejuang pasti dapat dineutralkan dengan bimbingan Mursyid yang menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan. Sememangnya itulah panduan terbaik dalam segala macam hal termasuk dalam mengsiagakan para pejuang Islam.

Maka tidak hairanlah Islam sentiasa melahirkan para pejuang yang tidak jemu dengan perjuangan. Terus mengemudi bahtera walaupun pelbagai dugaan serta jaminan masa depan yang sukar akibat perlakuan busuk hati golongan musuh Islam. Para pejuang Islam telah dijanjikan dengan hidangan fitnah untuk mereka. Cacian, makian, penghinaan, dizalimi, dianiaya, diaibkan, malah dilabel dengan jolokan yang menaikkan perasaan benci orang ramai terhadapnya. Lebih hebat lagi sehingga ke tahap mahu dibunuh atau dibunuh dengan kejam. Tetapi akidah para Mujahidin islam telah diikat dengan kalam Allah;

"Apakah manusia menyangka mereka akan dibiarkan mengatakan "kami telah beriman!", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka. Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang berdusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Tentera-tentera Iblis tidak akan berhenti menyemai butir keraguan dalam hati para pejuang seperti mana syaitan berwajah manusia tidak berhenti berusaha melupuskan perjuangan Islam di dunia ini. Pelbagai helah dirancang termasuklah membisikkan ke dalam hati pejuang suatu tanggapan bahawa Allah sedang mempermainkan kita dengan cobaan yang besar ini. Tetapi, hati-hati pejuang Islam telah diikat dengan keyakinan;


"Allah tidak akan membebani seseorang itu sesuai dengan kemampuannya"
(Surah Al-Baqarah ayat 139)

Pejuang Islam telah ditarbiah dengan kefahaman ini. Maka, Mujahidin sejati tidak akan berganjak dari prinsip perjuangan walaupun diduga dengan ujian yang berat. Sesungguhnya, ujian yang besar itu menggambarkan betapa tingginya darjat seseorang itu di sisi Allah. Allah berfirman;

"Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjat, jika kamu orang-orang yang beriman"
(Surah Al-Imran ayat 139)

Untuk mencapai tingkatan darjat di sisi Allah, pejuang Islam telah diajar cara menentukan sikap mereka dalam menempuh dugaan. Firman Allah;

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (melebihi kesabaran musuh di medan perang) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di sempadan-sempadan) dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mencapai kemenangan (dunia atau akhirat)"
(Surah Al-Imran ayat 200)

Dan firman Allah lagi;

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
(Surah Al-Baqarah ayat 45)

Dalam firman yang lain;

"...Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain Dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. Dialah Tuhan Pemilik Arasy yang agung"
(Surah At-Taubah ayat 129)

Dalam realiti perjuangan zaman kotemporori ini, pejuang Islam dihimpit dengan satu lagi dugaan yang hakikatnya banyak juga mendorong kepada jatuhnya moral pejuang Islam. Iblis dibantu tentera-tentera mereka menimbulkan satu pertanyaan nafsu kepada para pejuang iaitu di mana upahnya?

Setelah diri direlakan dengan cercaan, pengaiban, dizalimi bahkan sampai dibunuh, syaitan akan membisik di dalam hati mana faedahnya? Mana balasannya? Harta telah habis diinfakkan dan kudrat semampunya dikerah namun faedah daripadanya masih belum kelihatan. Tetapi pejuang sejati punya jawapan yang paling ampuh;

"Sesungguhnya Allah telah membeli orang-orang mukmin diri mereka, harta mereka, dengan menjanjikan syurga untuk mereka"
(Surah At Taubah ayat 111)

Dalam diari pejuang-pejuang Islam juga tidak ada kalimah putus asa. Sesungguhnya Allah telah mengingatkan dalam firmanNya;

"dan janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya tidak ada putus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir"
(Surah Yusuf ayat 12)

Subhanallah, Allahuakbar!!

Allah punya konklusi terhadap segala kekusutan kita. Baik sebagai pejuang atau apapun kita di dunia. Sesunggunya perjuangan Islam adalah perjuangan yang diikat dengan akidah Islam. Mahu tidak mahu seseorang pejuang perlu merelakan diri untuk ditarbiyah dan mengusahakan diri ke arah tarbiyah Islam sebagai pakaian siaga berdepan musuh Allah yang ghaib mahupun yang tampak. Sesungguhnya ia sumber kekuatan para pejuang Islam. 

TARBIYAHKAN DIRI DENGAN TARBIYAH ISLAM...!


No comments:

Post a Comment