Followers

Wednesday, November 10, 2010

HINDARI KEBURUKAN UNTUK KEBAIKKAN

Tatkala senja hampir bertandang, mengusir sore hari yang terbentang, di sana muncul kelibat seorang jejaka menghampiri madrasah usang. Di situ tempat bertapaknya pancaran ilmu Islam. Langkah jejaka itu langkah insaf. Setapak demi setapak memijak lantai dunia sambil kepala tertunduk tawaduk.

Beberapa kilas kemudian, datang seorang lelaki berusia, siap berjubah dan berserban dengan wajah bercahaya. Mungkin itu cahaya iman. Ujar si jejaka di dalam hati tatkala terpandang wajahnya. Dia adalah ulama pimpinan di daerah itu. Tukang rujuk dalam pelbagai kemaslahatan umat zaman itu.

Dirai jejaka itu umpama tetamu istimewa. Hingga ke satu saat, jejaka itu menangis, teresak-esak tangisannya. Dia ingin bertaubat. Banyak benar dosa yang telah dilakukan hingga tidak terungkap olehnya.

Maka, berkata ulama pimpinan itu . “Tidak perlu kamu cerita akan aibmu. Ini bukan agama kristian. Cukuplah Allah mengetahui niatmu. Nescaya pancaran tulus hatimu akan memadam dosa-dosamu itu.”

“Terima kasih Ulama pimpinan. Namun, jika tiada berat bagimu berikanlah anak satu nasihat yang membantu dalam sisa hidup ini. Sungguh ujian ke hadapan ini pasti akan lebih berat buatku.”

“Jika nasihat yang engkau mahu maka ingatlah kata-kata ini. Berusahalah menjauhi keburukan dan kemungkaran nescaya Allah akan datang denan balasan kebaikkan untukmu.” Malam itu mereka pun bersurai. Namun si jejaka meminta izin tidur di madrasah kerana sudah habis hartanya dihumban kerana semuanya hasil dosa.

Tatkala malam semakin pekat kehitaman, perutnya tiba-tiba terasa perit kelaparan. Ditahannya sehingga sepertiga malam. Ketika itu syaitan dan barua-baruanya membisik jahat di telinga. Akhirnya dia nekad untuk pergi mencuri. Buat santapan dirinya yang lapar.

Dia menceroboh ke sebuah rumah besar umpama gudang. Diseludup dirinya ke dalam sehingga tiba di ruang dapur. Makanan cukup banyak. Kata Iblis “Ambil sahaja apa yang kamu mahu. Kamu sedang lapar.”

Tangan hampir menggengam makanan yang ada sehinggalah tergiang di telinganya kata-kata ulama pimpinan tadi, “Berusahalah menjauhi keburukan dan kemungkaran nescaya Allah akan datang dengan balasan kebaikkan untukmu.”. lalu dibatal hasrat buruknya itu.

Dia pun melangkah keluar. Menyelinap pintu ke pintu hingga tertolak akan sebuah pintu. Wah! Di dalamnya penuh harta cantik-cantik, mahal-mahal dan banyak sekali sedang dia sendiri juga sudah tidak berharta. Iblis sekali lagi membisik “Ambillah walau sedikit. Bukankah engkau sudah tidak punya harta.”
Sekali lagi tangannya hampir menggengam harta-harta itu. Dan sekali lagi juga terngiang di telinganya nasihat ulama pimpinan “Berusahalah menjauhi keburukan dan kemungkaran nescaya Allah akan datang dengan balasan kebaikkan untukmu.” Maka dibatalkan hasrat jahatnya itu tadi.

Dia terus menuju jalan keluar. Namun matanya terpandang akan seorang wanita muda putih rupawan yang sedang nyenyak tidur. Wanita itu tuan punya kediaman. Maka, iblis meniupkan nafsu jejaka itu. Bisik iblis “Dia habuan kamu malam ini. Lakukan apa yang perlu kamu lakukan. Musnahkan kehormatannya.”

Jejaka itupun menghampiri wanita cantik sehingga terngiang sekali lagi di telinganya pesan ulama pimpinan “Berusahalah menjauhi keburukan dan kemungkaran nescaya Allah akan datang dengan balasan kebaikkan untukmu.”. Akhirnya, jejaka itu pulang ke madrasah tanpa satupun habuan dunia namun syaitan terseksa kerananya.

Menghampiri solat subuh, ulama pimpinan itu kembali ke madrasah. Tidak berapa lama, datang wanita muda putih rupawan bersama beberapa teman bertemu ulama pimpinan. Dia berkata, “Wahai Ulama Pimpinan. Sesungguhnya aku menemukan jejak-jejak kaki bahawa rumahku telah dicerobohi tetapi tidak ada apa-apa perkara yang hilang termasuk kehormatanku. Namun aku khuatir yang dia akan kembali sedang aku janda yang kematian suami. Tiada yan menjagaku.”

“Bila tamat tempoh iddah mu?” Tanya ulama pimpinan.

“Sudah tamat.” Kata wanita itu.

Lalu ulama pimpinan itupun memanggil si jejaka dan berkata, “Wahai wanita mulia, sesungguhnya jejaka ini dalam keampunan Allah. Kahwinilah dia dan dia akan menjadi penjaga kepadamu dari sebarang bahaya dunia dengan izin Tuhanmu.”

Maka berkahwinlah mereka berdua. Semuanya hasil nasihat ulama pimpinan. Pemuda itu berkata di dalam hatinya, “Aku menolak makanan dari jalan haram yang hanya mampu mengenyangkan aku sehari. Aku menolak harta dari jalan yang haram yang hanya mampu menyenangkan aku seketika. Aku menolak wanita dari jalan haram yang hanya mampu memuaskan aku sementara. Dan Allah membalasnya dengan kekenyangan, kesenangan dan teman dampingan untukku di baki hidup duniaku di jalan yang halal.”

“BENARLAH katanya, Berusahalah menjauhi keburukan dan kemungkaran nescaya Allah akan datang denan balasan kebaikkan untukmu

No comments:

Post a Comment