Followers

Thursday, May 12, 2011

SIRI BINA FIKRAH PEMUDA: SERANGAN PEMIKIRAN

Kata Al Fadhil Ustaz Hafiz Mohd Nor, musuh Islam itu senantiasa merencana dan merencana. Mereka tidak akan pernah berhenti sehinggalah Allah menghentikan mereka dengan hari kiamat.

Maka, di antara rencana musuh-musuh Islam untuk melemahkan umat Islam hari ini adalah dengan melancarkan agenda pemikiran untuk mengganggu gugat akidah umat Islam melalui penjajahan moden iaitu penjajahan pemikiran. Perkara ini sememangnya telah diketahui umum. Bahkan, kata-kata serta beberapa penulisan pimpinan golongan mungkar menguatkan lagi perkara itu. Theodore Hertzel yang juga pencetus kepada kewujudan Negara haram Israel pernah berkata;

"misi kalian (musuh-musuh Islam) bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran"
(petikan ucapan ketika Persidangan Yahudi di Basel, Switzerland)

Sejak berkurun lamanya, ummah dihentam dengan serangan pemikiran yang bertalu-talu. Tumpuan utama mereka adalah muda-mudi Islam kerana golongan muda merupakan nadi kepada perjuangan Islam yang perlu dihentikan musuh Islam. 

Rekod memperlihatkan kebanyakkan serangan pemikiran ini berpusat di barat. Antara produk yang paling berjaya memanipulasi minda manusia khususnya umat Islam adalah ideologi sekularisme, satu pemikiran yang berjaya memenjarakan agama di sebalik dinding-dinding rumah ibadat. Idealisme inilah yang melahirkan kenyataan "Islam suku politik suku" atau "Islam dan politik tidak boleh disamakan" atau kenyataan yang bersifat menidakkan kesyumulan Islam seperti "Hukum Islam tidak sesuai dengan zaman sekarang".

Tidak sekadar itu, musuh-musuh Islam sentiasa cuba ke hadapan dalam menanam kehendak mereka dalam pemikiran umat Islam melibatkan pelbagai disiplin ilmu yang wujud di dunia ini. Dalam erti kata yang lain, skop gerak kerja mereka melibatkan 360 darjah dalam bulatan. Penjajahan pemikiran juga berlaku dalam bidang ekonomi, sosial, ilmu sains dan bidang-bidang lain.

Dalam konteks ekonomi, musuh Islam memperkenalkan kapitalisme sebagai 'pemain' yang mewakili mereka untuk mempengaruhi minda manusia. Sistem yang mendokong orentasi ekonomi ribawi yang jelas ditolak oleh ideologi Islam yang dibawa Muhammad saw. Dalam bab sosial pula, musuh Islam mewujudkan pelbagai seni pemikiran yang menjauhkan manusia dari manhaj Rabbani untuk didokong oleh umat Islam. Kebebasan melampau ditaja dan dijenamakan atas kalimah hak asasi manusia sedang hak Allah sebagai Rabbul a'lamin ditidakkan. 

Pendek kata, muda-mudi Islam hari ini menjadi sasaran serangan pemikiran musuh Islam yang datang dari segenap penjuru dan arah. 

Musuh-musuh Islam menyedari bahawa Islam tidak mungkin dapat dilumpuhkan melalui serangan fizikal iaitu melalui peperangan. Maka, mereka mengubah strategi mereka dengan menghantar askar-askar halus meresap dan menyerang umat Islam dengan pemuda menjadi sasaran utama.

Misi mereka adalah untuk menjauhkan umat Islam daripada fahaman Islam yang sebenar selain merekrut 'askar-askar' baru dari kalangan umat Islam sendiri untuk dijadikan boneka kepada propaganda yang sedang mereka rencanakan. Hasilnya hari ini, boneka musuh-musuh Islam ini ada di setiap pelusuk dunia bahkan mereka juga turut berorganisasi dan gerakan mereka bersistematik.

Boneka-boneka ini wujud dimana-mana. Di Turki, Pakistan, Malaysia dan negar-negara dunia lain. Mereka wujud dengan membawa perjuangan atas isme-isme manusia yang diilhamkan oleh Iblis yang sememangnya bermusuh dengan manusia. Mereka wujud dalam perjuangan Sekularisme, Nasionalisme, dan isme-isme yang lainnya.

Maka, di sini penulis berwasiat kepada muda-mudi Islam bahawa ideologi terbaik memandu manusia mengimarakkan muka bumi Allah ini tidak lain tidak bukan adalah ideologi yang datangnya dari Allah sendiri iaitu ideologi Islam. Bukankah Allah yang menciptakan manusia? Justeru Allah lebih berhak dan mengetahui apa yang terbaik untuk manusia. Bukannya manusia itu sendiri.

Oleh itu, setiap daripada muda-mudi Islam, kunci kesinambungan perjuangan Islam perlu sentiasa berhati-hati dengan keadaan sekeliling supaya tidak tenggelam dan lemas dengan ideologi bersifat menyesatkan dan melemahkan tajaan musuh-musuh Islam. Pemuda/i perlu kukuh dan mantap dengan tassawuf Islam yang mampat serta fikrah yang jelas sebagai benteng diri berdepan serangan pemikiran yang dilancarkan golongan laknatullah ini. Insafilah firman Allah swt;


"Jangan sekali-kali engkau (wahai Muhammad) terpedaya oleh usaha gerakan orang-orang yang kafir di dalam negeri (yang membawa keuntungan-keuntungan kepada mereka). (Semuanya) itu hanyalah kesenangan yang sedikit, (akhirnya akan lenyap), kemudian tempat kembali mereka neraka Jahannam: dan itulah seburuk-buruk tempat ketetapan."
(Surah Ali Imran ayat 196-197)


No comments:

Post a Comment