Followers

Saturday, April 16, 2011

KITA RAMAI "TENTERA" TAPI KURANG YANG BAWA "SENJATA"

"Hai orang-orang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan tetaplah siaga (dengan senjata dan kuda-kuda yang ditambat di perbatasan negeri kamu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung"
(Surah Ali-Imran ayat 200)

Beberapa minggu kebelakangan ini pergerakan Islam di peringkat Kawasan giat mengadakan Mesyuarat Agong masing-masing sebagai memenuhi kewajiban yang terkandung di dalam Perlembagaan parti. Lebih sitnifikannya lagi tahun ini merupakan tahun pemilihan di setiap peringkat parti. Alhamdulillah kawasan penulis telah bermesyuarat pada 10 April yang lalu. Tahniah kepada Ustaz Fatah yang terus menerajui bahtera pergerakan pemuda di Teluk Intan. InsyaAllah, selepas ini giliran Negeri dan Pusat pula bersiap-siap untuk bermuktamar.

Berbicara mengenai mesyuarat agong atau muktamar yang menjadi acara tahunan bermakna kita berbicara tentang suatu tempat untuk para pejuang Islam berkumpul, bermuhasabah diri tentang apa usaha yang telah dilakukan dalam masa setahun yang lepas dan seterusnya merangka perancangan untuk jangka masa setahun yang akan datang.

Kepada sahabat-sahabat yang mempunyai banyak pengalaman bermuktamar pasti akan dapat melihat hakikat mukatamar walau di peringkat mana sekalipun tidak pernah terlepas daripada persoalan tarbiyah. Seumpama telah menjadi suatu kewajiban untuk perwakilan membangkitkan persoalan tarbiyah saban tahun. Penulis melihat perkara tersebut dari sudut positif. Bermakna, tarbiyah masih dijaga rapi sebagai senjata kita menghadapi musuh perjuangan. 

Mesyuarat Agong juga tempat untuk kita bertemu sahabat seperjuangan yang mungkin telah lama tidak bersua. Al-Maklum, penulis berada di perantauan meninggalkan sahabat berpencak di gelanggang Teluk Intan. InsyaAllah penulis bantu semampunya dari jauh.

Dalam pertemuan itu bermacam cerita dan ragam manusia. Kami bertukar-tukar pendapat dan pengalaman dan perbincangan kami lebih menjurus kepada harakah Islam. Satu perkara yang menarik apabila seorang sahabat ini berkata "Kita ramai tentera tapi kurang yang bawa senjata". Satu metafora yang sungguh mendalam maknanya untuk difahami.

Apa yang diperkatakan sahabat penulis itu punya kaitan yang jelas dengan apa yang sering kali dibawa perwakilan dalam sidang muktamar yang diadakan setiap tahun. Jelas kita punya tentera yang ramai tapi kurang yang membawa senjata. Dalam erti kata yang lain, hari demi hari kita semakin hebat dengan kuantiti namun dari sudut kualiti masih banyak yang perlu diusahakan oleh lujnah tarbiyah dan pimpinan gerakan.

Dalam artikel terdahulu penulis ada berbicara mengenai piawaian pemuda Ansorullah yang menjadi dambaan harakah Islam untuk meneruskan kesinambungan perjuangan ini. Usaha ke arah itu telah wujud dan dilaksanakan namun masih wujud kelemahan ketara terutama sekali dari sudut pelaksanaannya yang tidak menyeluruh dan sistematik serta tidak mencapai target dalam ruang yang lebih luas. Semua perlu akur kepada prinsip "kebatilan berstrategi akan mengalahkan kebenaran tanpa strategi". Itu adalah sebuah hakikat.

Tidak hairanlah Islam mengajar kita supaya mengiringi usaha di sebalik munajat kita kepada Allah. Jika strategi tidak penting maka munajat dan tawakal kepada Allah sahaja sudah cukup tanpa perlu disertakan usaha. Akan tetapi Islam menyuruh manusia berusaha terlebih dahulu dan kemudiannya barulah berdoa.

Berbalik kepada persoalan asas, sememangnya diakui perjuangan Islam menerima penambahan para pejuang seiring meningkatnya usia perjuangan ini. Malangnya di situ peningkatan dari sudut kualiti pejuang tidaklah serancak penigkatan kuantiti pejuang. Masih ramai yang goyah apabila diuji Allah dijalan perjuangan bahkan ada yang berputus asa dan berhenti dari menyerahkan kudrat untuk gerakan walaupun masih menyokong gerakan.

Situasi muktahir ini menambahkan lagi tekanan. Pelbagai isu yang memalit perjuangan benar-benar menguji akidah seorang pejuang. Kadang-kala terdengar juga rungutan, "bila kita nak menang? Dah bertahun dah ni." dan bermacam lagi ragam yang lain.

Menjawab perkara ini, Ustaz Rizal (Dewan Ulama PAS Teluk Intan) pernah berkata sesungguhnya perjuangan seorang habibullah (kekasih Allah) adalah selama 23 tahun. Adakah layak untuk kita yang sekadar maqamnya hamba Allah untuk mencapai kemenangan dalam tempoh yang singkat? Layakkah kita merungut walaupun kita sudah bersusah selama 50 tahun untuk Islam sedangkan hakikat susah kita hanyalah 5% lamanya mengikut masa sehari di akhirat. Dalam erti kata lain kita baru berjuang lebih kurang satu jam masa di akhirat (50 tahun di dunia) sedang Allah menjanjikan balasan syurga selama-lamanya untuk mereka yang bekerja untuk agama Allah.

Di sinilah tarbiyah diperlukan. Bukan sekadar senjata menyerang musuh yang tampak bahkan senjata melawan musuh bersifat ilusi (yakni bisikan jahat iblis dan syaitan) yang sentiasa mencoba untuk meragukan manusia dengan kebenaran perjuangan Islam. Dan pimpinan harakah wajib membantu pejuang-pejuang yang ada menyediakan senjata-senjata mereka melalui program pengkaderan dan pentarbiyahan yang berstrategi sehingga ke akar umbi untuk membina sebuah jamaah yang hebat dari segi kuantitinya dan fantastika dari segi kualitinya. Sesungguhnya tarbiyah menyelamatkan pejuang.

Dengan ini barulah kita punya tentera-tentera yang siaga dengan senjata di tangan. InsyaAllah tentera-tentera inilah yang akan memacakkan panji Islam di kemuncak dunia tanda Islam kembali menguasai dengan limpahan rahmat. Mudah-mudahan kita tergolong dalam kumpulan jamaah ini. IsyaAllah...Allahuakbar!!!


2 comments:

  1. Salam perjuangan...tq Hazirah Abdul Kadir utk komen pertama dalam blog ini...Allahuakbar...

    ReplyDelete