Followers

Saturday, April 30, 2011

SIRAH DAIE: HIKAYAT LALANG WIRA PERKASA DI WARUNG KECIL

Lalang Wira Perkasa
Alkisah tersebutlah kisah seorang jejaka, Si Lalang Wira Perkasa. Pagi itu bangunlah dia dari tidur seperti saban kala. Dilihat kepada lukisan dunia dari jendela kamar. Pagi sudah cerah, mentari sudah muncul, lalu bergegas dia bersiap hendak ke Pondok Mergong. Sudah berjanji akan dia pada sahabatnya hari selepas kelmarin untuk ikut serta dalam pengajian terbuka ilmu kosong satu pagi itu. Lantas siap akan dia lalu susul menyelit keris pengantin di pinggangnya.

Berkayuhan dia datang ke Pondok Mergong. Akan malangnya, arakian manusia-manusia lain dia juga tidak mengetahui apa yang akan Allah takdirkan untuknya hari itu. Dia bakalan ketemu seseorang yang amat tidak ingin ditemuinya. Mengapa? Wallahualam. Siapa? Itu boleh aku jawab. Akulah orang itu.

Tamat pengajian dia ke warung kecil, terletak strategik di gerbang belakang Pondok Mergong. Di situ segala bermula. Pada mula aku perasan dia di situ. Tampak jelas dia cuba berpaling untuk ke warung lain tatkala mata terlihat aku. Tapi, kuasa Allah barangkali membuatkan dia tetap ke warung itu. Wallahualam. Mungkin aku tersilap sangka tentang itu. Mungkin mata akannya tidak tampak susukku.

Aku bersama seorang sahabat lain. Ibn Mansor rakan sepengajian dari Negeri Al-Fherakh. Kami melihat dia yang berpakai segak dan berslit keris pengantin. Dia duduk selang beberapa maktabun dari kami. Aku memanggilnya untuk turut serta bersama kami. Lalang Wira Perkasa terkejut. Dia pandang ke arahku. Mungkin pada waktu itu hatinya bicara "tak takutkah anak kecil ini dengan aku? bahkan aku ini diselit keris".

Masa kan perlu takut sama keris pengantin. Hanya gah dipandang tapi berhakikatkan ketakutan dan kebaruaan. Disuruh duduk pengatin duduk, disuruh diri pengantin berdiri, disuruh senyum ikut senyum, disuruh suap turut suap. Amat lemah walau keris terselit gah. Maka, pandangan Lalang Wira Perkasa itu aku balas dengan senyuman dan sedikit ayat Allah. Dia datang kepada kami.

Tidak banyak cerita yang kami bualkan. Aku sekadar bertanya khabaran dan perkembangannya. Bertanya akan pelajaran. Dia seperti malu-malu. Ngak aku tahu ngapaan. Mungkin kerana dia Lalang atau apaan. Malu ngapaan ni sih?

Linkungan lima belas waktu (minit) kami berngomongan. Aku lihat Lalang Wira Perkasa tidak selesa di situ. Barangkali tidak ada angin untuk membuat dia bisa lentok sana sini. Ada baiknya aku bacakan kafaratul majlis supaya dia tidak terus berkondisi itu. Maka, kupelawa untuk membayar semua yang di atas meja. Rupaannya semua sudah dibayar dulu. Cuma minum makanku saja yang belum dibayar. Makanya bayaran untuk apa yang kunikmati saja.

Ku pinta diri dari Lalang Wira Perkasa yang masih mahu duduk di kursiyun itu. Ku usap belakangnya sambil memanah senyuman manis. InsyaAllah senyuman itu ikhlas. Dia mengangguk. Mungkin fitrah manusia tidak suka akan kejahatan. Lalu diapun ngomong kecil pada aku, "Mohon faham akan apa hamba buat. Hamba cari makan". Aku tersenyum sahaja lalu meninggal akan warung itu bersama Lalang Wira Perkasa di situ.

Nauzubillah min zalik. Aku sebenarnya terpaku tadi. Sepatutnya aku menegur dia disitu. Akan tetapi aku masih lemah tatkala itu. Namun aku juga pusing. Kata benar apa ngomongnya tadi, ada juga makhluk yang mempersendakan Islam dan menolak Islam hanya kerana habuan dunia yang bakalan fana. Bakalan hilang dan pergi meninggalkan manusia. Aku bakalan tidak memohon laknat dari Allah seperti jahil orang sekarang berbuat. Yang aku pinta, "Ya Allah, jauhi aku dari penyakit cintakan dunia ini. Juga jangan gelincirkan aku, ibu bapaku, keluargaku, sahabatku, jamaahku dan seluruh muslim dan muslimat di jalan dunia yang penuh perhiasan. Jauhi akan juga dari aniaya orang-orang munafik." 

- Dunia itu musuh bagi Allah,
    Dunia itu juga musuh bagi pejuang Allah,
      Dan Dunia itu juga adalah musuh bagi musuh-musuh Allah.


No comments:

Post a Comment